czwartek, 15 marca 2018

Berlusconi - Moja Droga

Silvio Berlusconi - miliarder. Włoski polityk i lider partii Forza Italia, którą sam stworzył. Były premier Włoch, właściciel grupy bankowej. magnat, który kupował stacje telewizyjne i stwarzał osiedla w Mediolanie. Dla mnie głównie były prezes i właściciel AC Milanu.

Nawiązując współpracę z wydawnictwem Sonia Draga myślałem o dwóch konkretnych książkach. Miałem jednocześnie na uwadze, że nie wydaja piłkarskich książek. Ale zaryzykowałem.

Tym samym trafiła do mnie książka pt.: "Berlusconi. Moja droga". Tak jak wspomniałem, długo zastanawiałem się czy zdecydować się na jej zamówienie. Bałem się, że zanudzi mnie historia i ogrom tematów czy to politycznych czy historycznych.

Ostatecznie jednak pozycja ta trafiła w moje ręce. Autorowi udało się nakłonić Berlusconiego do setek godzin szczerych rozmów na różne tematy. Autor uzyskał w 2014 roku dostęp do archiwum, rodziny, przyjaciół, partnerów biznesowych czy sojuszników politycznych. Ambitny projekt zajął ponad półtora roku. Zaangażowali się w niego redaktorzy, badacze i weryfikatorzy faktów, a także producenci telewizyjni.

Jeśli chodzi o piłkę nożną, poświęcono jej jeden z trzynastu rozdziałów książki. Po ponad stu stronach dotarłem wreszcie do wyczekiwanego rozdziału. Zaczynał się on od razu od rozmów z Inzaghim na temat składu. Następnie o trenerach. Bez wstępu o kupnie klubu i początku, co w końcu nastąpiło, ale obszerne nie było.

W rozdziale przeczytamy o strzele w dziesiątkę jakim było zatrudnienie Arrigo Sacchi, mimo iż było krytykowane. Następnie byli Capello i Ancelotti, kolejni wielcy trenerzy. Dopiero później zaczęło być gorzej - Leonardo, Allegri, Inzaghi, Seedorf czy Mihajlovic. O nich wszystkich przeczytamy.

Ponadto prezes opisze swoje najlepsze i najgorsze chwile jako sternika Milanu. W końcówce książki przeczytamy także krótką wzmiankę o sprzedaży pakietu akcji klubu za 450 milionów euro, przy czym Berlusconi zachował pakiet większościowy.

O futbolu byłoby tyle. Jednak książka, a może w sumie jej większa część, nie zanudziła. Opis posiadłości z boiskiem, basenem, ogrodem, jacuzzi, stajnią, lądowiskiem dla helikopterów, sauną, łaźnią parową czy siłownią robił wrażenie. Ponadto opisane kontakty i sprawy z takimi osobami jak Merkel, Obama, Putin, Sarkozy czy Clinton.

Przeczytamy oczywiście o dzieciństwie, dorastaniu w czasie wojny, ucieczce z miasta, nauce w szkole salezjańskiej, studiach prawniczych, zamiłowaniu do muzyki a także smykałce do interesów - kupowanie stacji telewizyjnych, założeniu partii politycznej czy zakładanie osiedli.

Lektura pokazuje nie tylko dobre ale też złe i brudne aspekty Silvio. Mowa tu o korupcji, oszustwach, łapówkach, podatkach, nieletnich prostytutkach czy praniu brudnych pieniędzy. Aferach i rozprawach sądowych. Włoch miał przecież ponad 60 różnych aktów oskarżenia.

Fani futbolu mogą się książką rozczarować. Jak wspomniałem, dużo o piłce nożnej tu nie będzie. Jednak dla tych, którzy oprócz futbolu interesują się światem polityki, będzie to całkiem ciekawa lektura.

Książkę możecie kupić za 31 zł na oficjalnej stronie wydawnictwa Sonia Draga - KLIK.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz