środa, 6 czerwca 2018

Kobiety i futbol

Jeśli chodzi o wydawnictwo Magnus trafiła do mnie dość wyjątkowa, bynajmniej dla mojej kolekcji książek, lektura o kobiecej piłce. Wyjątkowa, bo jedyna w moim zbiorze. Chodzi o "Kobiety i futbol. Kompleksowo od A do Ö".

Jared Burzynski jest publicystą o polskim pochodzeniu, a co za tym idzie w książce znajdziemy coś o polskiej piłce nożnej kobiet. Przeczytamy o kadrze, zespole z Konina, meczu na niewybudowanym jeszcze stadionie w łodzi oraz utalentowanej młodej Ewie Pajor.

Czytając, nie natkniemy się na żadne wyniki czy statystyki. Autor trafnie uznał, że będą one zanudzały czytelnika, a zainteresowani na pewno będą umieli je znaleźć.

Celem autora było ukazanie kobiecej piłki jako pełnoprawnej dyscypliny sportu. Obalono również wiele krzywdzących i niesprawiedliwych mitów. Rozprawiono się z seksistowskimi zdaniami komentatorów. Słowa krytyki zawsze poparte były konstruktywną argumentacją.

Autor zastanawia się także kto jest najlepszą piłkarką wszech czasów. Nie lubi generalnie tego robić. Szczerze powiedziawszy ma podobne zdanie do mojego. Jako można porównać Pele czy Maradonę z Messim? Przecież występowali w kompletnie różnych realiach. Zupełnie inne czasy, inna liga, inne nastawienie, inni piłkarze itd.

Na koniec Jared posiłkując się swoimi dostępnymi, obszernymi i wiarygodnymi źródłami (a obserwuje kobiecą piłkę od ponad 20 lat) próbuje przenieść się w czasie do 2037 roku, aby przewidzieć jak w tych czasach będzie wyglądała kobieca piłka nożna.

Pewnie dlatego, że praktycznie wcale nie znam się na żeńskim futbolu, lektura czasem mnie nudziła. Może nie tyle co nudziła, ale czasem po prostu nie wiedziałem co czytam i gubiłem wątek. Niemniej jednak ogólnie była ciekawa z fajnymi anegdotami i wnioskami. Dla kogoś kto na bieżąco siedzi w kobiecym futbolu będzie to na pewno bardzo ciekawa książka, lektura wręcz obowiązkowa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz