wtorek, 6 sierpnia 2019

Biblia Kibola tom I

Jakiś czas temu gdzieś w internecie znalazłem informacje o powstawaniu pierwszego tomu kibicowskiego prezentującego "szalone lata 90-te". Dzięki korespondencji z autorem mój blog objął tą publikację patronatem medialnym.


Takie czasy jak tamte na pewno już nie powrócą. Teraz nastała era zakazów stadionowych, dobrze zorganizowanych tajniaków oraz okamerowanych stadionów, gdzie dokładne przybliżenia pomagają wyłapać każdego i każdy szczegół. Dlatego fajnie, że taka książka ze wspomnieniami powstała.

W sumie można ją nazwać nie książką, a zinem, czyli czymś nieprofesjonalnym (nie wiem czy to dobre słowo choć ISBN-u w sumie nie ma) tworzonym przez grupę kibiców. Można to także nazwać "kibicowską encyklopedią lat 90-tych". Czy wyjdą kolejne tomy? Zależy od zainteresowania, o czym postaram się Was poinformować za jakiś czas.

Pierwszy tom liczy dwadzieścia ekip od Apatora do Elany. Na wstępie każdego rozdziału znajdziemy kilka słów od autora o danym klubie oraz jego wspomnieniach związanych z nim. Do tego parę statystyk, anegdot i obszerniejszych opisów. Wiele tekstów pochodzi także z innych tytułów zinów.

Jestem z Grudziądza, wychowałem się w dzielnicy gdzie rządził WFCG. Ja w sumie od małego byłem za GKM'em, co nie przeszkadzało mi chodzić na mecze Olimpii Grudziądz. Czasem nie było łatwo, ale kumplowanie się z członkami tamtego fanklubu pomagało. Także już w pierwszym rozdziale o Apatorze naczytałem się o burakach, babyhoolsach czy "grudziądzkim Camp Nou". Z chęcią poczekam na rozdział o GKM'ie, bo ten o Apatorze pisał ich kibic, a poza tym opisy dotyczą ich lat świetności.

Dzięki znajomościom autora bądź po prostu z innych zinów, niektóre historie bardziej, niektóre mniej szczegółowo są opisane. Wiadomo, gdzie Bielewiance Bielewa i ich szalikowcom do Arki czy Cracovi. Rozdziały o tych dwóch ostatnich ekipach są obszerne, bo po prostu jest o czym pisać.

Książka na pewno godna polecenia tym, co w latach 90-tych biegali po peronach i miastach lub uczestniczyli w "kamionkach" i tym podobnych rzeczach. Niektórzy może przeczytają o sobie. Dla nich wspomnienia te są obowiązkowe na półce. Czy będzie drugi tom? To się okaże, mam nadzieje, że tak.

"Szalone lata 90'te. Od Apatora do Elany" znajdziecie na Allegro za 45 zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz